God søvn forlenger livet

Du må ikke undervurdere effekten av en god natts søvn. Dette er viktig for alle menneskers generelle velvære. Søvn vil påvist styrke immunforsvaret ditt, styrke hjertet og forbedre hukommelsen. Det er med andre ord essensielt for oss mennesker å ha god nattes søvn og da er det nødvendig med en god seng. 

Sengen er uten tvil ett av de viktigst møblene du vil kjøpe da vi i gjennomsnitt bruker en tredjedel av livet vårt i sengen. Tiden vi bruker her styrker kroppen holde oss friske. God søvn har muligheten til å helbrede kroppen, gjøre den klar for en ny dag og ikke minst restaurere den fra dagen du allerede har hatt. Planter på soverommet kan også være med på å skape bedre inneklima, som igjen hjelper deg å sove bedre. 

Sengen som passer deg 

En god seng er nødvendig for god nattesøvn. Vi mennesker er forskjellige, og det kan derfor være vanskelig å finne sengen som passer perfekt til deg og ditt søvnbehov. Overmadrassen bør spille en stor rolle i valget av seng. Madrassens tykkelse, høyde og fasthet er avgjørende når det kommer til sengens grad av komfort.

Det finnes flere guider til hvilken overmadrass du burde velge og hvilke spørsmål du bør ha i tankene når du kjøper ny seng. Du burde blant annet tenke på hva din ideelle sovetemperatur er, og om du må ta hensyn til noen allergier når du skal kjøpe madrass.  

Tips til god nattesøvn 

Soverommet er essensielt for hvordan din søvn er. Det er viktig å skape et rom du er komfortabel i og som føles rolig og avslappende. Prøv å endre rommet ditt dersom du lider av dårlig søvn. Du kan for eksempel justere lys og varme, eller flytte sengen. Kroppen har godt av å bli forberedt på søvn og det er smart å drive med avslappende og lite krevende aktiviteter før du legger deg. Du kan for eksempel ta en varm dusj, lese en bok eller gjøre yoga.  

Det viktigste elementet for god søvn er komfort, dette oppnår du ofte med en god og behagelig seng. Test ut ulike tykkelser, størrelser og høyder på sengen, og innstill kroppen på en deilig og behagelig natt for å forsikre god søvn.